Je auto inruilen of zelf verkopen is het eerste wat je jezelf afvraagt op het moment dat je van plan bent om een andere auto aan te schaffen. Je hebt een auto op het oog en je bent van plan om naar een showroom te rijden waar jouw droomauto staat. Vanzelfsprekend word je geholpen door een verkoper maar die aardige verkoper bij de dealer zit daar om twee redenen. De eerste is om zoveel mogelijk auto’s te verkopen en de tweede is om zo min mogelijk marge te verliezen bij een verkoop, oftewel zoveel mogelijk aan jou verdienen want uiteindelijk leveren deze twee redenen een goede bonus op aan het eind van de maand of jaar.
Op het moment dat jij de showroom binnenstapt begint de hele act. En aan jou de taak om daar goed mee om te gaan natuurlijk.
Na het aanbieden van het gebruikelijke kopje koffie vraagt de verkoper of je wat in te ruilen hebt. Jouw antwoord daarop moet te allen tijde NEE zijn, want op het moment dat jij ja zegt heb je je onderhandelingspositie ernstig verzwakt. Als je nee zegt, kun je over de korting onderhandelen. Een dealer heeft gemiddeld 10% marge op een auto en als je goed kunt onderhandelen dan kun je 10% korting krijgen op je nieuwe auto. Met gebruikte auto’s kan het ook alleen zijn er geen vaste percentages. Maar als jij hebt gezegd dat je een inruilauto hebt dan geldt die 10% marge niet meer. Die gaat de verkoper gebruiken om jou een zogenaamde hoge inruilprijs te geven. Je kunt dus stellen dat jij zelf meebetaalt aan die zogenaamde hoge “inruilwaarde” oftewel een “sigaar uit eigen doos”.
Hoe gaat een verkoper dan te werk als ik ja heb gezegd? Heel simpel… En laten we even zeggen dat je een auto op het oog hebt die € 20.000,00 kost en je wilt maximaal € 10.000,00 bijbetalen voor het gemak.
Iedere dealer heeft 1 of 2 handelaren waar hij alle inruilauto’s aan verkoopt. De verkoper belt die handelaren op en vraagt waarvoor ze de auto in willen kopen. De handelaar geeft bijvoorbeeld op dat hij € 9000,- over heeft voor jouw auto maar dat is natuurlijk een handelsprijs. De verkoper van de dealer die gaat jou natuurlijk geen € 9000,- voorleggen want dan loop je zo de deur uit omdat je 11000 moet bijleggen voor de nieuwe auto. Duizend meer dan je van plan was. Die € 1000,00 moet dus ergens weggehaald worden. En omdat je hebt gezegd dat je iets in te ruilen hebt, valt automatisch de korting weg die je had kunnen krijgen als je niets in te ruilen had en daardoor geef je de verkoper een vrijbrief om met die 10% marge spelen (die jij aan korting had kunnen krijgen) om die € 1000,- tevoorschijn te toveren.
10% van 20.000 is 2.000 (marge/korting)
De verkoper snoept 1.000 van die 2.000 af om bij de handelsprijs op te tellen van 9.000 en dat komt samen op 10.000 waardoor jij nog maar 10.000 hoeft bij te betalen voor de nieuwe. En dat wilde je.
Eindstand. Dealer heeft 1.000 extra (marge) aan jou verdiend omdat jij wilde inruilen en niet die korting wilde pakken.
Het stomme is dat als jij die korting had gepakt van 2.000 en zelf je auto verkocht had voor 9.000, jij geen 10.000 moest bijbetalen voor de nieuwe maar 9.000. Een verschil van € 1.000,00. Heel veel geld dus.
De dealer gebruikt dus eigenlijk “jouw geld” om een hoge inruilprijs te genereren.
Maar goed, sommige mensen vinden het fijn om alles bij de dealer te regelen omdat ze dan zelf niet zoveel moeite hoeven te doen.
Je auto zelf verkopen is altijd verstandiger dan je auto inruilen als je goedkoper uit wilt zijn. Heb je geld teveel en maakt het niet uit of je teveel betaalt? Dan kun je je auto inruilen.
Sinds een aantal maanden wordt er identiteitsfraude gepleegd door enkele werknemers van een concurrent. Zij…
Het is tegenwoordig erg makkelijk om je auto te verkopen. Zo kan je hem nu…
Je wil een nieuwe auto kopen of hebt er al een gekocht. Hoe zit het…
Het is je geluksdag, je hebt een auto gewonnen. Maar je wil hem liever verkopen…
Er zijn veel mensen die in de valkuilen trappen van het auto verkopen. Dit komt…
Een merk van Duitse luxe, dat zich uitlaat over de ziel van het autorijden. Sterk…