We willen allemaal onze auto verkopen zonder het gevoel te hebben dat we belazerd zijn. Dus hoe krijg je nu de beste prijs voor je auto? En wat is de beste prijs eigenlijk? We leggen je precies uit hoe je te werk moet gaan tijdens de verkoop van je auto.
Om te bepalen wat je auto nou echt waard is, leren we je eerste welke verschillende waardes er zijn. Zo krijg je een beter beeld van de markt.
Er zijn verschillende soorten waardes voor een auto en we gaan van laag naar hoog:
De handelswaarde is een waarde die tussen handelaren wordt bepaald op basis van de verkoopwaarde en de vraag uit de markt. We kennen het ook wel als inkoopprijs. De inkoopprijs ligt gemiddeld € 1.500,- onder de vraagprijs. Dat lijkt veel maar dat leggen we je zo uit.
De verkoopwaarde is de prijs die je uiteindelijk ontvangt voor je auto. Hier denken wij particulieren tijdens de verkoop van onze bolide meestal verstand van te hebben zolang de prijs maar zo hoog mogelijk is. We denken bijvoorbeeld dat de vraagprijzen van een dealer ook de prijzen zijn die wij ervoor kunnen krijgen zonder rekening te houden met het feit dat een dealer die 10.000 vraagt, bij lange na dat bedrag niet zal krijgen. Een dealer kan 10.000 vragen omdat er allerlei kosten van zijn vraagprijs af gaan. Denk hierbij aan garantie, afschrijving, inruil auto, pand, personeel, poetsbeurt om de auto showroom klaar te maken en enorme marketing kosten. Hetzelfde als een dealer vragen is dus niet eerlijk.
De dagwaarde van een auto is de waarde die uitgekeerd wordt door de verzekering op het moment dat je je auto total-loss rijdt. Als je online zoekt naar de dagwaarde dan bestaat de kans dat je een hogere dagwaarde ziet dan dat je daadwerkelijk uitgekeerd krijgt. Pin jezelf dus niet vast op een dagwaarde want op dagwaardes worden geen auto’s verkocht. Bereken hier de dagwaarde van je auto.
De inruilwaarde van een auto is iets wat verzonnen is door importeurs en dealers in Nederland. In het buitenland wordt namelijk bijna niet ingeruild maar op de één of andere manier zijn wij dusdanig opgevoed dat wij denken dat hoe hoger de inruilprijs is, hoe beter de deal is die we hebben omdat we dan voor ons gevoel minder bij hoeven te betalen voor de nieuwe auto. Niets is minder waar. Hoe hoger de inruilprijs, hoe harder je “genaaid” wordt. Excuses voor het taalgebruik maar het is gewoon zo. Een inruilprijs betaal je altijd zelf aan mee. Die bestaat namelijk uit de handelswaarde met daarbovenop een gedeelte van de marge die de dealer op jouw nieuwe auto heeft. Met een handelsprijs ga jij namelijk nooit akkoord met het voorstel.
Wat consumenten in Nederland niet weten is dat wanneer wij niets inruilen, wij de marge die zij gebruiken om een hoge inruilprijs te geven aan korting kunnen krijgen. Alles wat we zelf dan meer voor onze eigen auto kunnen krijgen is winst. Dat hoeven we namelijk minder bij te betalen op de nieuwe auto. Meer hierover kun je terugvinden op onze inruilen of verkopen pagina.
Maar wat is je eigen auto nu dan waard? Je auto verkopen begint immers met de juiste waarde bepalen.
Om de waarde van je eigen auto te bepalen voor de verkoop heb je de volgende gegevens nodig:
Je hebt alleen deze gegevens nodig omdat je anders tijdens het vergelijken de zoekresultaten vervuild. Vul dus niet de uitvoering in tenzij het M-uitvoering of AMG uitvoering is, zo speciaal moet de uitvoering zijn en bijvoorbeeld niet Feline bij Peugeot of Tekna bij Nissan bij wijze van. Die komen vanzelf wel naar voren.
Nu ga je naar Gaspedaal.nl en vul je de bovenstaande punten in, meer NIET. Des te meer je invult, des te meer je de zoekresultaten vervuilt waardoor er dus heel veel zoekresultaten wegblijven die uiteindelijk resulteren in een verkeerde vergelijking. Bijna iedereen die adverteert vult niet alle opties in en als jij iedere optie aan gaat vinken, blijft 70% van de resultaten weg. En heeft je auto bijvoorbeeld 116.000 kilometer gereden dan vul je niet tot 120.000 kilometer in maar tot 140.000. Een auto die bijvoorbeeld 121.000 kilometer heeft gereden komt dan niet meer in de zoekresultaten voor terwijl er weinig verschil in zit.
Als het goed is heb je nu op de juiste manier gefilterd, gesorteerd op prijs van laag naar hoog en komen er honderden zoekresultaten naar voren van jouw type auto met vraagprijzen van dealers. De eerste 5 kun je meestal overslaan want dat zijn vaak schade auto’s of er is iets mee (hoef overigens niet). Je kijkt dus naar de eerste 15 opvolgende auto’s na de eerste 5. De gemiddelde vraagprijs van die 15 auto’s is waar je je op moet richten als je je auto gaat verkopen. Is de gemiddelde vraagprijs bijvoorbeeld € 10.000,- bij een autobedrijf dan kun je er voor kiezen om dezelfde vraagprijs aan te houden maar houd er wel rekening mee dat je dit bedrag bij lange na niet zult krijgen omdat een dealer meer kan vragen zoals eerder benoemd.
De uiteindelijke particuliere verkoopwaarde zal ongeveer € 1.000,- onder de de dealer vraagprijs liggen als het een auto van 10.000 betreft. Zit je vraagprijs rond de 20.000 dan moet je ongeveer 1.500 marge aanhouden en bij auto’s van 30.000 ongeveer 3.000.
Wil je je auto zelf verkopen? Dan weet je nu hoe je je vraagprijs en verkoopprijs moet bepalen. Creëer onderhandel ruimte voor jezelf maar vraag zeker niet meer dan autobedrijven. Filter slim en verwacht niet teveel tijdens het proces van je auto verkopen.
Meld je auto direct aan bij AutoVendi door hier te klikken. Dit scheelt jou een hoop werk en je krijgt een goede verkoopwaarde.
Wil je persoonlijke begeleiding en heb je vragen dan kun je ook even bellen naar 074-2020500 of stuur een mail naar contact@autovendi.nl
Sinds een aantal maanden wordt er identiteitsfraude gepleegd door enkele werknemers van een concurrent. Zij…
Het is tegenwoordig erg makkelijk om je auto te verkopen. Zo kan je hem nu…
Je wil een nieuwe auto kopen of hebt er al een gekocht. Hoe zit het…
Het is je geluksdag, je hebt een auto gewonnen. Maar je wil hem liever verkopen…
Er zijn veel mensen die in de valkuilen trappen van het auto verkopen. Dit komt…
Een merk van Duitse luxe, dat zich uitlaat over de ziel van het autorijden. Sterk…