Zo’n beetje heel Nederland heeft wel eens gezegd dat een of ander autobedrijf niet te vertrouwen is. Iedereen is bevooroordeeld en dat is soms ook wel terecht. Echter blijkt uit onderzoek dat slechts 7% van de autobedrijven in Nederland “louche” zijn zoals dat heet.
Het is eigenlijk heel simpel uit te leggen waarom autobedrijven vaak minder willen bieden dan ze in eerste instantie gedaan hebben. Bij AutoVendi zijn er tientallen voorbeelden van transacties die stroef liepen omdat een autobedrijf opeens minder wilde bieden dan in eerste instantie was afgesproken.
Als wij particulieren in Nederland iets willen kopen, van schoenen tot auto’s, dan bekijken we het product zowat met een vergrootglas want stel je voor dat je een kat in de zak koopt. Dan zou de wereld onder onze voeten verdwijnen omdat we een verkeerde beslissing gemaakt hebben.
Zodra wij iets gaan verkopen dan wordt het opeens een ander verhaal. We hebben namelijk een emotionele band met ons product gecreëerd en kleine mankementen of schoonheidsfoutjes zien we niet meer omdat ons product zo goed voor ons is geweest en ons nooit in de steek heeft gelaten. En hierdoor zetten we iets te koop alsof we het mooiste product van de wereld verkopen. En waarom zou je het eigenlijk ook vermelden als er iets “kleins” mee aan de hand is. Straks wil men het niet kopen, toch?
Met auto’s is het natuurlijk net zo. Wat voor ons een kras is, kan voor een autobedrijf een paar honderd Euro kosten om het te laten repareren. En hier gaat het meestal fout. Je omschrijft je auto niet alsof je hem zelf zou kopen.
Je wilt graag je auto verkopen dus je denkt. “Ach, die kras op de achterklep zit er al 3 jaar. Die banden hoeven over 2000 kilometer pas vervangen te worden. 1 sleutel met afstandsbediening is weg maar de nieuwe eigenaar heeft er ook maar 1 nodig.’ Uiteindelijk vermeld je dit niet omdat het toch niet belangrijk is volgens jou en je vraagt 4000 Euro voor je bolide omdat ze daar immers ook voor ook bij autobedrijven te koop staan.
Na een goed bod van 3250 Euro te hebben ontvangen ga je op het voorstel in want die 4000 was een vraagprijs. Tijdens de aflevering ontstaat er opeens een discussie omdat er een kras op de achterklep zit, de banden bijna vervangen moeten worden en er zit maar 1 sleutel bij de auto. Voor jou zijn dat kleine dingen maar een autobedrijf moet de auto weer doorverkopen. Dat wil zeggen dat als er iemand komt kijken voor de auto, diegene de auto met een vergrootglas zal gaan bekijken. Het autobedrijf moet er dus voor zorgen dat de auto er weer keurig bij staat. En om dat voor elkaar te krijgen moet hij nu extra kosten maken omdat jij het niet had opgegeven. Want die kleine dingen kosten bij elkaar een hoop geld. Achterklep spuiten kost ongeveer 250 Euro, vier banden kosten samen 150 Euro en een sleutel met afstandsbediening kost 100 Euro. Bij elkaar toch 500 Euro waar je de koper mee opzadelt.
Er is dus een discussie ontstaan omdat de koper nu geen 3250 voor de auto kwijt is maar 3750 waardoor jouw auto niet meer interessant is voor hem. Hij kan er immers maar 4000 voor vragen.
Omdat er gebreken zijn die je wel had kunnen weten maar zelf niet belangrijk vond, is het niet meer dan normaal dat jij dat verrekend met koper. Of je laat het zelf herstellen en je krijgt alsnog het bedrag wat in eerste instantie geboden is. Want zo heeft de koper immers geboden op je auto, zoals jij hem geadverteerd hebt.
Als je van plan bent om je auto te verkopen of in te ruilen en je wilt de juiste waarde voor je auto. Omschrijf je auto van tevoren alsof je de auto zelf zou gaan kopen. Zo is er achteraf nooit een discussie en hoeven we de handelaren niet scheef aan te kijken omdat ze minder wilden bieden. Met de vinger wijzen is natuurlijk makkelijk maar in de meeste gevallen is het een kwestie van een spiegel voorhouden.
Omschrijf je auto goed en verkoop hem eventueel gratis via AutoVendi.
Categorie : Auto verkopen blog